EERSTE HULP BIJ COrona VOOR BEDRIJVEN.
Weinig of geen bedrijven hadden zich voorbereid om met Covid-19 om te gaan, gewoonlijk het coronavirus genoemd. Het coronavirus dwingt bedrijven om aan crisiscommunicatie te doen. Het virus dat binnen enkele dagen wereldwijde proporties heeft bereikt, is een menselijke crisis met een even zware impact op het bedrijfsleven. Antwoorden blijven onbeantwoord. Geruchten en ‘fake news’ verspreiden zich via sociale media (zij het vaak onbedoeld) bijna net zo snel als het virus zelf.
SPREAD THE WORD, NOT THE VIRUS! 

Dit is een tijd waarin communicatie belangrijker dan ooit is, want naast het waarborgen van de veiligheid van je werknemers en leveranciers, kan de manier waarop jij met deze crisis omgaat een doorslaggevende factor zijn in het al dan niet overleven van je bedrijf. Crisiscommunicatie is op vier pijlers gebouwd: eerlijkheid, transparantie, verantwoording en consistentie. Dat betekent de waarheid vertellen, de feiten niet verbergen, niemand anders de schuld geven en doen wat je zegt, terwijl je ook zegt wat je doet.

De ‘stem’ van je leiderschap is belangrijk – zowel online als offline. De meeste mensen zoeken naar een leidinggevende ‘stem’ om hen te vertellen wat er is gebeurd, wat er nu wordt gedaan om het probleem op te lossen, dat deze situatie niet voor altijd zal voortduren en wat we in de tussentijd kunnen doen.

Het is jouw stem die hier belangrijk is. Pas op dat je jouw rol niet overschrijdt en begint met het aanbieden van medische beoordelingen of advies. Jouw rol is om je team en klanten bij elkaar te houden. Verwijs je publiek dus naar nuttige sites en organisaties, zoals die van de overheid of WHO over onderwerpen buiten jouw domein.

COMMUNICEREN NAAR WERKNEMERS EN BELANGHEBBENDEN

Communiceer duidelijk over de risico’s en uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd. Dit omvat ontslagen en andere bezuinigingen en hoe dergelijke beslissingen zijn genomen en wat jouw toekomstige plannen zullen zijn. Door medewerkers te allen tijde op de hoogte te houden, begrijpen ze welke moeilijke beslissingen je moet nemen. Wees duidelijk, beknopt en sympathiek.

COMMUNICEREN NAAR JE KLANTEN

Je zult merken dat velen van hen nog steeds actief met je bedrijf online bezig zijn. Zo heeft e-commercegigant Alibaba bijvoorbeeld een verviervoudiging van de verkoop van videogames gemeld in de periode van 5 tot 24 februari en een toename van 250% in yogamatbestellingen over dezelfde periode.

Maar niettemin willen jouw klanten ook van je horen. Het communiceren van jouw genomen maatregelen om de crisis aan te pakken. Zwijgen is niet goud. Gebruik alle sociale mediakanalen die je normaal gebruikt: Twitter, je website, Instagram, YouTube, mail, … Dergelijke acties zijn een veilige manier om met consumenten te communiceren en zullen loyaliteit opbouwen.

DO’S AND DON’TS

✔️ Neem onzekerheid weg door proactief mogelijke vragen van je klanten te beantwoorden

✔️ Zorg ervoor dat iedereen binnen je team of bedrijf dezelfde boodschap verkondigt

✔️ Bespaar geld door je onlinecampagnes te pauzeren of aan te passen

Zorg ervoor dat je communicatie niet te commercieel is.

Wees voorzichtig met humoristische of grappige content.

HULP NODIG MET JE COMMUNICATIE?
CONTACTEER WEREBEL AGENCY!