10 trends om in het oog te houden in 2020
Wat zijn de nieuwe technologieën en trends die de marketing in 2020 zullen doen daveren op hun grondvesten? Het team van WeRebel deelt haar voorspellingen met jou om aan het begin van dit nieuwe decennium te starten met een concurrentievoordeel.

10 MARKETING TRENDS IN 2020

1.     LEKKER KORTE VIDEO CONTENT

Dat je stories kan posten op Instagram en Facebook wisten we al. Maar nu lijken Spotify, Twitter en LinkedIn deze trend ook te gaan volgen in 2020. Video content is dus belangrijk. Denk ook aan de opmars van de immers razend populaire app genaamd TikTok. De enorme groei van apps voor het delen van video’s onthult nieuwe manieren waarop consumenten omgaan met inhoud – en het type inhoud dat blijft hangen. Rauw. Slim. Creatief. Kort. Een serieuze uitdaging voor marketeers nu de aandacht spanne van gebruikers steeds korter wordt.

2.     OKE GOOGLE, WIE IS SIRI?

Spraakassistenten zoals Google Assistant of Siri maken vanaf volgend jaar gewoon deel uit van ons gezin. Eind 2021 zullen er meer dan 1,6 miljard mensen zijn die regelmatig stemassistenten gebruiken, en hun interesses zullen niet alleen gericht zijn op het vragen van de tijd of het sturen van een e-mail. Zo evolueren we als het ware naar een conversatie-economie.

3.     DIGITALE MARKETING TRANSFORMATIE

Technologie heeft ons leven onherkenbaar veranderd. Een paar jaar geleden kon je dit artikel enkel lezen op je laptop, terwijl je dit nu waarschijnlijk doet op je smartphone. Transformatie van digitale marketing is vandaag de sleutel tot succes en we verwachten dat het in 2020 een nog sterkere trend zal worden.

4.     INCLUSIVE MARKETING

De consumenten van vandaag willen meer dan enkel productinformatie van merken. Waar ze echt om vragen, is het perspectief van het bedrijf op onderwerpen die ertoe doen – en hoe ze een positieve bijdrage leveren in de maatschappij. In 2020 wordt de visie van een merk op kwesties als diversiteit en inclusie, klimaatverandering en duurzaamheid nog belangrijker. Daarom moeten bedrijven steeds meer rekening houden met identiteit, cultuur en representatie.

5.     MOBIELE KLANTERVARING

In 2020 verwachten consumenten ook een probleemsloze ervaring op alle kanalen, inclusief mobiele apparaten als smartphones en tablets. De conversieratio’s op mobiel lopen momenteel echter achter in vergelijking met die van een desktop.

6.     MERKTRANSPARANTIE

Een meerderheid (60%) van Generatie Z – degenen geboren tussen 1995-2005 – zegt de wereld te willen veranderen. En deze nieuwe generatie heeft alle tools om meer te weten te komen over de merken waarmee ze samenwerken. Het maakt consumenten niet uit of 77% van de merken verdwijnt. Dus voor merken kan het in 2020 een competitieve onderscheidende factor zijn om transparant te zijn over hun rol in de samenleving en te benadrukken waar ze willen investeren om nog beter te worden.

7.     PERSONALISATIE OP SCHAAL

We naderen een nieuw tijdperk waarin traditionele marketing een nieuwe vorm krijgt door machine learning. Marketeers worden slimmer over klantervaring en personalisatie, aangezien machine learning de customer journey kan helpen begrijpen. Zo kan je de betrokkenheid vergroten en waarde toevoegen op belangrijke momenten tijdens de customer journey. Door deze informatie op verantwoorde wijze te gebruiken, kan het de marketing persoonlijker, menselijker en omnichannel maken.

8.     EEN BEELD ZEGT MEER DAN DUIZEND WOORDEN

Dit jaar was het 20 jaar geleden dat Google Images werd uitgevonden. De consumenten vertrouwen steeds meer op afbeeldingen wanneer ze naar antwoorden zoeken, beslissen welke diensten of producten ze moeten kopen of zelfs wanneer ze inspiratie zoeken. Zozeer zelfs dat van 2016 tot 2018 het zoeken naar afbeeldingen op mobiel met meer dan 60% groeide. De juiste combinatie van tekst en afbeeldingen kan geweldige resultaten opleveren.

9.     DATA, DATA EN NOG EENS DATA!

Marketeers zullen zich steeds meer richten op machine learning en automatisering om bedrijfsresultaten te behalen. Waar in het verleden goede resultaten behaald konden worden met rule-based marketing, werkt dit tegenwoordig steeds minder. Consumenten verwachten berichten die inspelen op hun persoonlijke behoeften.

10.     WEES CREATIEF

Heb je een van ‘s werelds eerste advertenties voor tv gezien? Het was een hergebruikte radioadvertentie. De geschiedenis herhaalt zich wanneer we lange tv-advertenties zien die zijn herwerkt voor onlinevideo. De consument rekent je hierop af want in werkelijkheid hebben campagnes die creatief zijn een grotere kans om impact te maken. In 2020 zal er meer aandacht komen voor creative-first strategieën op basis van consumenteninzichten.

HULP NODIG BIJ JE DIGITALE CAMPAGNE?
Twijfel niet ons te contacteren!