SOCIALE MEDIA IS EEN MUST
Eén van de beste redenen voor je bedrijf om marketing via sociale media te doen, is dat jouw klanten veel tijd op deze kanalen besteden. Volgens Statista heeft meer dan 70% van de bevolking ten minste één profiel op sociale media. Tegen 2021 zal het aantal wereldwijde gebruikers van sociale media naar verwachting ongeveer 3,1 miljard mensen omvatten. Met zoveel consumenten die dagelijks sociale media gebruiken, biedt dit een geweldige kans voor bedrijven die hun publiek online willen bereiken.
Connecteren met uw doelgroep kan gemakkelijk zijn als u actief bent op de kanalen die ze het vaakst gebruiken. Met andere woorden, laat je publiek niet naar jou toe komen – maar ga zelf naar jouw publiek! Als je nog niet op sociale media bent, loop je een belangrijke kans mis om in contact te komen met potentiële klanten en nieuwe leads aan te trekken.
Gebruikers zijn actief op sociale mediaplatforms omdat deze kanalen een leuke en gemakkelijke manier bieden om te netwerken, contact te houden met vrienden en familie en in contact te blijven met wat er in de wereld gebeurt. Doorgaans zitten gebruikers niet op deze kanalen met de verwachting dat ze in aanraking zullen komen met gerichte marketing. Dit betekent niet dat gebruikers van sociale media hun favoriete merken niet volgen en er geen interactie mee hebben.
Volgens MarketingSherpa zal 95% van de online volwassenen tussen de 18 en 34 jaar waarschijnlijk een merk volgen op sociale media. Wanneer gebruikers echter merken of bedrijven is dat omdat ze de inhoud en informatie waardevol vinden. Of ze nu op zoek zijn naar deals, genieten van leuke inhoud of gewoon meer willen weten over het merk, gebruikers van sociale media staan open voor interactie met merken op social media.
De reden waarom consumenten mogelijk ontvankelijker zijn voor jouw merkboodschap op sociale media, is omdat je via sociale media meer communicatief kunt zijn en een andere kant van je merk kunt laten zien. De inhoud die je op deze kanalen publiceert, draagt bij aan jouw merkpersoonlijkheid en merkstem. Op social media ben je in staat om authentieke connecties te maken met leads en klanten, in plaats van alleen maar direct marketing berichten te publiceren. Dit is iets waar consumenten over het algemeen beter op reageren.
Zoals je weet zijn er ook vaak klanten en bedrijven te vinden die een probleem of bezorgdheid over hun merk bespreken op Twitter. Of misschien ben je de Q & A’s van sommige merken tegengekomen op Instagram Stories. De meeste marketeers zien deze social mediakanalen als een manier om hun publiek op een meer persoonlijke manier beter te leren kennen. Dus jij zou dat ook moeten doen.
Een ander voordeel van marketing via sociale media is dat het je helpt om de zichtbaarheid te verbeteren en daarmee de herkenning van je merk te vergroten. Zakelijke sociale mediaprofielen bieden nieuwe mogelijkheden om inhoud te delen en geven de persoonlijkheid van een merk weer. Door boeiende inhoud te plaatsen die waarde toevoegt voor jouw doelgroep, maak je jouw merk zowel toegankelijker als herkenbaarder voor nieuwe leads en huidige klanten.
Stel dat er een nieuwe lead op jouw merk via sociale media stuit. Ze hebben misschien nog nooit van jouw bedrijf of product gehoord, maar via de sociale media-inhoud kunnen ze meer leren over jouw merk en de waarde die je levert. Dezelfde situatie kan van toepassing zijn op huidige klanten. Zo kunnen bestaande klanten jouw bedrijf beter leren kennen, wat hun interesse in een herhalingsaankoop kan vergroten.
Social media is ook een andere manier om meer inkomende traffic naar jouw website te krijgen. Dit maakt marketing via sociale media een uitstekende strategie om jouw inspanningen voor zoekmachineoptimalisatie aan te vullen. Elk stuk inhoud dat je op uw sociale mediaprofielen plaatst, is een andere mogelijkheid om nieuwe bezoekers naar je site te halen.
Om zoveel mogelijk inkomend verkeer te krijgen, is het belangrijk dat u consistent inhoud publiceert die boeiend is en waarde toevoegt voor uw doelgroep. Hoe meer je inhoud van hoge kwaliteit op jouw sociale mediakanalen plaatst, hoe meer mogelijkheden je krijgt om nieuwe leads aan te trekken en terug te leiden naar je website. Als de website is geoptimaliseerd voor conversies, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat deze nieuwe leads worden omgezet in klanten.
Een ander voordeel van social media marketing is dat je strategisch verschillende doelgroepen kunt targeten op basis van de kanalen waarop je merk actief is. In plaats van alleen je marketingboodschap voor iedereen zichtbaar te maken, kun je er ook voor kiezen om enkel jouw doelgroep te bereiken en zo meer kwalitatieve leads naar jouw site te leiden.
Maak een duidelijke lijst van de demografische waarden van je doelgroep: hoe gedetailleerder deze is, hoe beter. Deze lijst kan hun geslacht, leeftijd, locatie, interesses, de merken die ze volgen, hobby’s, etc. bevatten. Als je als bedrijf deze waarden kent, krijg je inzicht in welk social mediakanalen je ze moet bereiken. Dit zal helpt ook bij het maken van inhoud, waardoor de kansen op conversies enkel toenemen. Hoe relevanter dit alles is, hoe groter de kans dat de conversieratio’s verhogen.
De sleutel om het meeste uit sociale mediamarketing te halen, is om strategisch te kiezen in welke kanalen je van plan bent tijd, geld en moeite te investeren. WeRebel helpt je graag met deze keuze.
Advertenties op social media kunnen veel bijdragen aan de organische campagnes die je al uitvoert. Met geavanceerde targeting mogelijkheden helpen sociale-mediaplatforms zoals Facebook je om de ideale kopers te targeten, waardoor je relevanter verkeer naar je site kunt leiden. Dit is de beste manier om het meeste uit uw marketinguitgaven te halen. Zo kan je bijvoorbeeld met Facebook-advertenties nieuwe potentiële leads identificeren door de ideale klant te definiëren via het advertentieplatform. Vervolgens kan je met Facebook je advertentie-inhoud enkel weergeven aan degenen die hetzelfde soort gedrag vertonen als jouw doelgroep.
Een van de grootste voordelen van marketing via sociale media is dat het je helpt marketingkosten te verlagen zonder resultaten op te offeren. De meeste resultaten op sociale media komen voort uit het investeren van tijd in het maken en publiceren van inhoud en het voeren van gesprekken met fans en volgers. Het goede nieuws is dat zelfs een paar uur per week al aanzienlijke resultaten kan opleveren. HubSpot meldt zelfs dat 84% van de marketeers meer traffic kon genereren met slechts zes uur aan sociale media per week.
Zelfs als je besluit om reclame voor sociale media een belangrijk onderdeel van je strategie voor sociale media te maken, zal je nog steeds merken dat marketing via sociale media kosteneffectief is. Afhankelijk van je doelen en de reikwijdte van je campagne is het relatief goedkoop om betaalde advertenties op social mediakanalen zoals Facebook en Instagram weer te geven. Hoe klein het budget ook is, je kunt nog steeds invloed uitoefenen op deze kanalen om nieuwe leads te bereiken en om te zetten.
De kans is groot dat je al eens gehoord hebt van SEO en het verbeteren van je positie in de raking door middel van zoekmachineoptimalisatie. Maar wist je ook dat zoekmachines de aanwezigheid op sociale media gebruiken als een beslissende factor? Succesvolle merken hebben de neiging om een gezonde aanwezigheid op sociale media te hebben, dus een sterke aanwezigheid op sociale media kan een signaal zijn voor zoekmachines dat een merk waardevol, geloofwaardig en betrouwbaar is. Hoewel de rankingfactoren altijd veranderen, is het een veilige gok dat actieve sociale mediakanalen je uiteindelijk zullen helpen.
Aanwezigheid op sociale media kan niet alleen van invloed zijn op je positie in een zoekmachine, maar het is ook belangrijk te beseffen dat je sociale-mediaprofielen hoogstwaarschijnlijk op de eerste pagina van Google verschijnen wanneer consumenten op zoek zijn naar jouw merk. Als een consument op je sociale profielen klikt en merkt dat ze verouderd of niet actief zijn, kunnen ze besluiten een concurrent te contacteren of op te zoeken. Daarom is het belangrijk om niet alleen consistent boeiende inhoud op je socialemediakanalen te publiceren, maar ook regelmatig je profielinformatie te controleren en indien nodig wijzigingen en updates aan te brengen.
Het maakt niet uit in welke branche je zit of wie je doelgroep is, de kans is groot dat jouw concurrenten al aanwezig en betrokken zijn op sociale mediakanalen. Als je concurrerend wilt blijven op de digitale markt, is het van vitaal belang dat je begint met het opbouwen van een aanwezigheid op sociale media. Met de inhoud op je sociale media kan je niet alleen je merkpersoonlijkheid laten zien, maar het is ook een uitlaatklep om kennis te demonstreren. Dit is een van de beste manieren om jezelf te onderscheiden van de concurrentie en relevanter onlineverkeer binnen te halen.
Volgens HubSpot hebben sociale media een 100% hogere lead-to-close-snelheid dan andere marketingtactieken. Dat kan zijn omdat elke post die je plaatst en elke interactie, een kans is om een geïnteresseerde lead om te zetten in een tevreden klant.
Het belangrijkste element van sociale media dat tot meer conversies leidt, is de mogelijkheid om een meer menselijke component in jouw merkboodschap te brengen. Omdat sociale media een plek is waar consumenten kunnen socialiseren en netwerken, kunnen merken de menselijke kant van hun merk laten zien door middel van lichte gespreksinhoud waarmee elk bedrijf zijn persoonlijkheid, humor en warmte kan laten zien.
Terwijl grotere bedrijven het zich kunnen veroorloven om grote en dure klantloyaliteitsprogramma’s op te bouwen, moeten kleine bedrijven vertrouwen op andere, meer betaalbare methoden om merkloyaliteit op te bouwen. Sociale media zijn een effectieve manier om relaties op te bouwen met leads en klanten die in de loop van de tijd tot meer tevredenheid en loyaliteit leiden. Uit een onderzoek van de Texas Tech University blijkt zelfs dat merken die zich bezighouden met hun huidige klanten en doelgroep op sociale mediakanalen van een grotere loyaliteit van hun klanten genieten. Door met klanten en leads op sociale media in contact te komen, kan je sterkere klantrelaties opbouwen. Dit kan jou onderscheiden van je concurrentie.
Mond-tot-mondreclame is een van de krachtigste tools die elk bedrijf in zijn marketingtoolbox heeft. Het is niet alleen gratis, maar het helpt je ook om vertrouwen op te bouwen met nieuwe leads. In veel opzichten is sociale media de nieuwe uitlaatklep geworden voor mond-tot-mondreclame. Meer dan ooit moedigen merken hun klanten aan om beoordelingen achter te laten op hun socialemediaprofielen, hun merk aan te bevelen aan vrienden en familie op sociale media of om getuigenissen te geven.
En terecht! Consumenten kopen vaker bij merken die zijn aanbevolen. Deze aanbevelingen hoeven niet per se afkomstig te zijn van een vriend, familielid of collega. Zo vertrouwen consumenten net zo goed op online beoordelingen als op persoonlijke aanbevelingen.
Consumenten gaan ook actief op zoek naar aanbevelingen op sociale media. Deze aanbevelingen gaan hun koopgedrag dus beïnvloeden. Om deze reden is het belangrijk dat je jouw tevreden klanten actief aanmoedigt om een beoordeling achter te laten op sociale media en je producten en diensten aan anderen aan te bevelen. Dit is een geweldige manier om een deel van die waardevolle mond-tot-mondreclame te genereren die de verkoop doet stijgen.
De meeste merken vertrouwen op zoekmachineoptimalisatie en advertentieverkeer om nieuwe leads te vinden en aan te trekken. Marketing via sociale media kan echter ook een uitstekende uitlaatklep zijn om nieuwe consumenten binnen te halen. Zoals we hierboven hebben besproken, kunnen aanbevelingen of recensies op sociale media een grote bijdrage leveren aan het helpen van je merk om contact te leggen met klanten waarvan je niet wist dat ze bestonden. Maar er zijn andere manieren waarop je bedrijf sociale media kan gebruiken om nieuwe markten aan te trekken.
Een manier waarop je nieuwe klanten en marktkansen op sociale kanalen kunt vinden, is door te luisteren. Door bepaalde zoekwoorden te volgen en populaire onderwerpen in je branche te bekijken, kan je zien wie er aan het gesprek deelneemt. Dit kan je bedrijf een schat aan nieuwe leadkansen bieden en tegelijkertijd kan je kennis maken met branche-influencers waarmee je mogelijk kunt samenwerken om de zichtbaarheid te vergroten.
Marketing via sociale media helpt de autoriteit op te bouwen voor je merk. Dit is een belangrijk onderdeel van het effectief positioneren van je bedrijf als leider op de markt. Hoe waardevoller de inhoud is die je deelt op sociale media, hoe meer kansen je hebt om je expertise te demonstreren aan leads en klanten.
Wanneer anderen je content delen met hun fans en volgers of je merk vermelden in hun berichten, helpt dit uw merkautoriteit nog verder op te bouwen. Hoe meer gebruikers van sociale media over jouw merk of product praten, hoe waardevoller je merk voor anderen zal lijken.
En last but not least… social media marketing geeft de waardevolle kans om nieuwe inzichten te verwerven in je klanten. Door interactie met leads en huidige klanten op sociale media, kan je zien waar jouw klanten in geïnteresseerd zijn en wat hen drijft.
Als je regelmatig kijkt waar je klanten het over hebben op sociale media, kun je beter begrijpen waar ze het meest om geven. Door sociaal te luisteren, kan je bijvoorbeeld achterhalen wat de grootste uitdagingen en zorgen van je klanten zijn en vervolgens werken om meer inhoud rond deze onderwerpen te creëren. Je kunt ook luisteren om te zien wat klanten specifiek over je merk zeggen en deze informatie vervolgens gebruiken om wijzigingen aan te brengen om de klanttevredenheid te verbeteren.
Met sociale media kan je ook beter begrijpen hoe het onlinegedrag van je klanten eruitziet. Je kunt bijvoorbeeld het analyseplatform op Facebook gebruiken om te zien welke soorten inhoud het populairst zijn binnen jouw doelgroep. Je kunt ook de conversies voor berichten en advertenties op verschillende kanalen meten om te zien welke campagnes goed werken en welke wat meer werk nodig hebben.
Krijg je niet de resultaten waar je op gehoopt had met je social media marketing? Laat de experts van WeRebel je helpen met marketing via social media. Ons team weet precies wat er nodig is om een bloeiend social media-publiek voor zowel kleine als grote bedrijven op te bouwen en te behouden.