WAT IS CONTENTMARKETING?
Digitale marketing omvat ongelooflijk veel zaken. Een van die zaken is, naast e-mailmarketing en social media marketing, contentmarketing.

Vaak over het hoofd gezien, is contentmarketing een geweldige manier om jouw publiek te interesseren en bewust te maken van je merk en echt waarde toe te voegen aan het leven van jouw klanten. Waar is het allemaal begonnen en wat zijn precies de voordelen van deze tak binnen de digitale marketing, die de anderen niet hebben?
1.     WAT IS CONTENTMARKETING? 

Het Content Marketing Institute stelt dat contentmarketing ‘een strategische marketingbenadering is die gericht is op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een ​​duidelijk omschreven publiek aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende klantactie te stimuleren’. Men identificeert een verschuiving van traditionele vormen van marketing en een beweging naar de digitale wereld – als je geen vormen van digitale marketing hanteert, zoals contentmarketing, dan zal jouw merk anno 2020 niet overleven.

Bovendien, zoals we samenvatten, is contentmarketing essentieel voor digitale marketing. Het is essentieel voor zowel je merk als de klanten die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. De inhoud die je deelt, moet een meerwaarde zijn voor jouw publiek. Het is bovendien ook een geweldig hulpmiddel om langdurige relaties tussen consumenten en bedrijven te creëren en het publiek te informeren over onderwerpen die ertoe doen. Volgens the Content Marketing Institute gaat “contentmarketing niet over het merk, uw producten of uw services. Het gaat over je publiek. Het gaat erom waar zij om geven.”

Als je bijvoorbeeld smoothies verkoopt, kan je artikels schrijven over de gezondheidsvoordelen van bepaalde groenten en fruit. ‘Helpen wortels bij uw gezichtsvermogen?’ Je kunt e-mailnieuwsbrieven met tips over gezond blijven in het winterseizoen delen. De onderwerpen zijn eindeloos als je weet wat je doet!

2.     WAT ZIJN DE VERSCHILLENDE SOORTEN CONTENTMARKETING? 

Er zijn enorm veel verschillende soorten contentmarketing die nuttig kunnen zijn voor jouw bedrijf of product. Het is dus een kwestie van te kiezen welke het meest voordelig zijn voor jou.

HubSpot heeft verschillende soorten content geïdentificeerd waaronder: blogs, video’s, infographics, casestudy’s, e-books, door gebruikers gegenereerde inhoud, checklists, memes, getuigenissen en recensies, whitepapers, influencers en betaalde advertenties. Het is een immens assortiment waaruit je dus kunt kiezen en elke soort heef zo haar eigen voordelen. Je moet echter ook rekening houden met tijdfactoren en het publiek. Het heeft geen zin om jezelf in te zetten voor dagelijkse blogberichten, een dagelijkse nieuwsbrief en een wekelijks e-boek. Dat is te veel werk voor één persoon en het kan leiden tot saaie inhoud en zelfs vervelen als er te veel van wordt geproduceerd. Het kan bovendien spamachtig overkomen voor sommige individuen. Je zult op deze manier geen dingen meer hebben om over te praten en je zult jezelf herhalen als je niet oppast. WeRebel weet perfect welke berichten je publiek zullen aanspreken. Niet te vergeten dat onze specialisten deze content zelf maken (denk aan copywriting, fotografie, etc).

3.     WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN CONTENTMARKETING?

Een van de grootste voordelen van contentmarketing is bijvoorbeeld dat het legitimiteit en betrouwbaarheid tussen jou en de klanten kan creëren. Inhoud opent een communicatielijn tussen je bedrijf en je publiek. Je helpt ze en biedt waardevolle informatie. Zo kunnen ze bijvoorbeeld profiteren van je blogartikel en zich verplicht voelen om jouw producten te kopen of jouw service te gebruiken. Andere voordelen zijn onder meer een verhoogd conversiepotentieel, meer verwijzings- en sociaal verkeer, een verbeterde merkreputatie en als je het goed doet, kan je hoger verschijnen in zoekmachines. Mensen zullen jouw site dus eerder vertrouwen. Je hebt ook meer on-site content, dus er is meer om door te klikken en meer variatie op je site – het zorgt er ook voor dat je website er beter en completer uitziet. Je kunt ook meer gevarieerde inhoud delen met je sociale media door simpelweg je blogposts te delen met verschillende platforms.

Contentmarketing kan helpen potentiële klanten of klanten de informatie te geven die ze nodig hebben om een ​​aankoop te doen of om jezelf te bevestigen als een betrouwbare bron om van te kopen.

4.     WAAR MOET IK BEGINNEN?

Ten eerste moet je een strategie bedenken, wat betekent dat je veel verschillende dingen moet overwegen. Maar eerst moet je jouw doelen definiëren – wat wil je bereiken met contentmarketing? Is het verkoop, bekendheid, betrokkenheid of iets anders? Kies een doel en blijf daarbij. Je kunt het later altijd wijzigen.

Als socialemediaspecialisten helpen we bedrijven over de hele wereld om hun digitale marketingdoelstellingen te bereiken, inclusief hun contentmarketingdoelen. Neem vandaag nog contact op als uw bedrijf hulp nodig heeft bij contentmarketing.

HULP NODIG BIJ JOU CONTENTMARKETING?
CONTACTEER WEREBEL AGENCY!